Fórum starého tance

Neglegére

Started by Radim Vaňousek, January 20, 2008, 03:51:48 AM

Previous topic - Next topic

Radim Vaňousek

 ;D trochu jsem pokročil ve výběru dobových nástrojů.

Já "hlístus aeternus" -buben (virbl), popř. perkuse
Bratr "roup" -platerspiel s bordunem C dur (Tónová řada: c - d1, bordun: c / d; a1 = 440 Hz) -objednáno
Petra "škrkavka" :-) -trumšajt baset, 2 struny  -objednáno
Anča "smutná" -nevím... :D

Tahle kapelka by hrála dost hluboko ...co bys doporučil dál, aby se to trochu oživilo? Loutnu a píšťalu? F,G? Váhám.

Mimochodem, takhle má vypadat virbl na pozdní 15ku
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

Michal Medvěd

#23
Něco takového bych celkem čekal. Spíš je reálná nějaká trubačsko-pišecko-bubenická fanfárovita sešlost. Dvě šalmaje, pozoun a placatej bubínek, třeba. To by si s sebou nějaký šlechťák i do pole válečného vzít mohl.

Radim Vaňousek

Jaktak prolézám různé odkazy, zjišťuji, že snad první nasazení pochodových bubnů v Anglii, je datováno k počátku 16. století. Co se týče Čech, nevím. Takže jsem zas v prd... na vážkách.
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

Michal Medvěd

Tohle bych viděl spolehlivě tak od druhé půlky šestnáctého století, pokud mě zmatená paměť neklame. On není dobový buben jako dobový buben...

Radim Vaňousek

#20
Prostě něco na pochody:
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

Michal Medvěd

Dobové bubny v patnáctém století? Hm... Co to vlastně bylo? Takový ty nízký virblíky?
Jináč vodrhovačkám čest! Pokud budete v sestavě dva bubny, drnkadlo a řev, budete dobový až kam! ;)

Radim Vaňousek

Hmm... nejprve uděláme mašírband (pouze dobové bubny). A jestli se časem naučíme udržet určitý rytmus, bez toho, abychom na něj mysleli, začnem uvažovat o hospodských odrhovačkách. V té fázi se taktéž rozhodne, zdali pojedem pseudo směr, či LH.

Ad. vzor Beatles -u mě to je zase Jimi Hendrix.
Nejraději mám však podladěnou a rozvrzanou basovku skupiny KoЯn :)
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

sakul

Jojo, souhlas. Uz jsem to chtel napsat do minuleho prispevku, ale nechtel jsem ho jeste vic zamotavat ;-) Tak ted: Myslim, ze nejlepsim soucasnym ceskym predstavitelem stare hudby, ktera nema byt koncertni, ale pritom autenticka je Jirka Wehle. A to i se svou autorskou tvorbou, vubec mi nevadi, ze si melodie pise sam. Vzdycky si rikam, ze tak nejak to asi vypadalo na trzisti nebo v nejake krcme... Ale neco jineho je osamoceny zebrak hrajici na nineru a neco jineho kapela, tam to nefunguje...   

Michal Medvěd

Já bych to jen lehce oddémonizoval: pokud člověk zůstává na úrovni amatérského muzikanta (ve smyslu předvádí amatárského muzikanta), lecos mu projde. Nechci se zastávat pseudostředověku ani neumětelů, ale člověk, který si nechá vydlabat řekněme nějakou rybebku (ruébe), natáhne střevové struny a bude si na ni jentak vrzat, co ho napadne, bude v podstatě taky svého druhu dost dobový. Problém přichází, když si člověk chce hrát na nóblhoch muzikanty nebo když začne dávat dohromady těleso a za vzor si vezme Beatles, protože na nich vyrostl...

Takže první je vždycky otázka, co chce jeden předvádět.

sakul

Ja te vubec nechci odrazovat, kdyby tady byla kapela delajici dobre stredovek, bylo by to super a chodil bych na vsechny koncerty ;-)

Myslim, ze je nejdriv dulezite si uvedomit, co chcete delat a jake jsou moznosti. Cim hloubeji do historie, tim je mene jiste, jak se opravdu hralo. A u pisnove nebo tanecni formy je to jeste horsi, protoze obvykle nikdo necitil potrebu ji zaznamenat na hodne drahy a vzacny papir. (Predpokladam, ze se nechystate delat spravne dobove Bacha nebo Sallieriho ;-)).

Kdyz vyberu par veci z te spravne hrane "zabavne strare hudby" (prestoze spousta lidi oznaci za zabavneho i toho Bacha ;-)) tak serazeno zhuba od nejstarsiho:
http://youtube.com/watch?v=k0Y6Qz1Plu0
http://youtube.com/watch?v=LB4CehJEK8A
http://youtube.com/watch?v=JODgCVfRMQI
http://youtube.com/watch?v=VEpZ7IqyOH8

Tihle interpreti jsou profesionalove. A uvedom si, kde chces tu hudbu provozovat. Pokud jste vsichni profesionalni hudebnici a uvazujete o tom, ze zacnete hrat starou hudbu, mate po par letech imho sanci se dostat na takovou uroven, aby na vas chodilo "poucene" publikum. Jestli jste amateri, co to chteji delat vice mene pro radost, muzete sice hrat tenhle styl, ale lide zvykli treba na prazske Slavnosti stare hudby to budou jen kritizovat a navstevniky stredovekych slavnosti, kteri se jdou podivat na sermire a ochutnant medovinu, to zajimat nebude a budou to kritizovat take. Pak prijde organizator, at nepidlikate a koukate bavit publikum... Kdyz budete mit kliku, zahrajete si rocne na jedne, dvou akcich pro nadsence.

Dalsi moznost je delat lidovou hudbu. V baroku a nekdy i hloubeji najdes spoustu peknych lidovek z celeho sveta. Ale to zas bude mit se starou hudbou spolecneho velmi malo, protoze lidova hudba se stale vyviji a meni, pisnicky, jak je zname dnes, by uz pred sto lety mozna nikdo nepoznal...


Myslim, ze at ma clovek jake chce idealy, tak (pokud neni hodne dobry, tj. aspon tak aby mohl hrat v Rudolfinu ;-)) skonci bud u toho pseudostredoveku, nebo si bude doma sam drnkat na loutnu. Ale nejhorsi je delat preudostredovek a prohlasovat ho za starou hudbu, ci se dokonce povazovat za odbornika, protoze umis nafouknout dudy...

Radim Vaňousek

Tak teď jsi mne usadil. Nevěděl jsem, že to obnáší tolik strastí a dedikace.   :-\  Takže začnem raději u pseudogotiky. Nicméně díky.
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

sakul

Jen takovy vykrik do tmy: Na echt dobovou kapelu z tyhle doby musi byt clovek echt profi hudebni historik, aby to zvladnul aspon teoreticky (napriklad uz je sice rozvinuta polyfonie, ale podle Paesaro manuscriptu se stale pouzivaji loutny hrane trsatkem. Zkusili jste nekdy hrat polyfonii na loutnu trsatkem? Ja jo, nejde to ;-) Pri upravach budes hodne resit takovehle veci a v Cechach neni myslim nikdo, kdo by ti poradil).
Taky musi byt hrac echt pouceny v interpretaci, aby dokazal zvladnout techniku a hlavne styl hry. Napriklad se pocita s tim, ze hrac bude primo behem hry vymyslet variace, podle stylu hrane skladby treba i menit tempo... V neposledni rade hracum musi ladit dve salmaje nebo fidula a fletna a to tak, aby tam dobre znela i mala sekunda ;-)
No a kdyz se do toho clovek preci jen pusit, investuje nekolik set tisic do nastroju a lekci u zahranicnich lektoru , zjisti, ze o to stejne nikdo nema zajem zacne hrat pseudostredovek, aby aspon neco vydelal zpet...

Btw  Palestinalied je Pohrobka cca 250 let ;-)

Radim Vaňousek

"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."

Michal Medvěd

Tak si v Plzni společně popláčeme do piva...  ;)

Radim Vaňousek

No, já jsem na tom vlastně stejně. A co se týče sdružení, které vedu -aktivita ustala dočista. Založení kapely je takový pokus o její resuscitaci.
"Mnozí lidé zaměňují hrdost s hloupostí. Je pro ně těžké docílit vlastní pokory, aby jejich vnímání bylo obohaceno o poznatky druhého, moudřejšího člověka."