Fórum starého tance

Totentanz

Started by JanaWar, June 10, 2009, 20:21:52 PM

Previous topic - Next topic

Harfajz

#14
Srovnáváním melodií a jejich názvů v renesančních hudebninách se občas leccos najde.

Několik příkladů:
Dánský student Petrus Fabricius má ve svém loutnovém rukopise (psaném někdy mezi lety 1603-8 za studií v Rostocku) melodii  s názvem "Todten Tantz". (Rytmus je 4/4.)
Stejnou melodii má August Nörmiger pod názvem "Maschkarij Tanz" (Tabulaturbuch auff dem Instrumente, 1598).
Stejnou melodii má Arbeau pod názvem "Mattachins ou Bouffons".

Takže sice nevíme, co se tancovalo na tuto melodii v Rostocku, kde se ji Fabricius naučil hrát na loutnu jako tanec mrtvol, ani co se na ni tancovalo v Drážďanech u Nörmigera, kterej jí říkal tanec maškary, ale víme, že Arbeau na to o půl století dřív ve Francii tancoval "Mattachins ou Bouffons". Jeho kroky jsou známé a dostupné.

Paul Nettl (1957) tvrdil, že Mattachins pochází z arabštiny, a že arabské "matauachihin" totéž co maškaráda. To by sice vysvětlovalo Nörmigerův název, ale já těmhle vysvětlivkám moc nevěřím, protože jiní zas tvrdí, že to slovo pochází ze španělského "matar" (zabíjet) a jiní to zas odvozují z italského "matto" (bláznivý), což by naopak vysvětlovalo Arbeaův alternativní název Bouffons (šašci). Kdo ví.

Nicméně hudebních příkladů je spousta a nějaká souvislost tam asi bude.

Další melodie (tentokrát v 3/8) u Nörmigera se jmenuje "Mattasin oder Toden Tantz".
Adriaen Smout v Nizozemsku zas někdy kolem r.1595 zapsal "Den dooden dans Matachines" (Het Luitboek van Thysius, fol. 416r). Polák Wojciech Długoraj má taky "Todten tantz" (MS Dlugoraj, chorea 17).

Zdroj: http://lute-academy.be/CMSimple/downloads/Geluit24.pdf na str. 6 a 10.
Je to psáno vlámsky a francouzsky, autor tam spřádá choreografické spekulace.

Mám i spoustu dalších verzí ze Španělska, Francie a Itálie. Některé otiskli loni McDowell & Kenley ve svém článku
"Il Mattaccino: music and dance of the matachin and its role in Italian comedy." Early Music (2012)  doi: 10.1093/em/cas089  
http://em.oxfordjournals.org/content/early/2012/09/21/em.cas089.short

Kdo ví, jak to tenkrát bylo, ale podstatné je, že jsou tam ty melodie otištěné a člověk si je může vlastnoručně vybrnkat. A případně si na některou z nich zatancovat Arbeauovy ufouny.

A pokud se neštítíte lidových tanců, pak by se (s dostatečným množstvím tanečníků) dal i krásně provést lidový tanec z Mexika (Los Matachines), který je často zakončen rituálním usmrcením bejka. Souvislost se smrtí je i ta, že to mexičtí indiáni prý tancují na pohřbech. Folkloristi vesměs soudí, že se tanec do Mexika dostal z Evropy. Tancuje se to k houslím a kytarám. Kromě tanečníka co znázorňuje bejka (el Toro) je potřeba jednoho krále (El Monarca), jednoho tanečníka převlečeného za ženskou (La Malinche), jednoho komického dědka (el Abuelo), a dvou řad tanečníků (6-12 nebo i více).
Více podrobností včetně hudebního materiálu viz J.D.Dobb (1961): The Matachines Dance: A Ritual Folk Dance. in: Western Folklore 20(2): s.87-101.

No a když už jsem u lidových tanců, tak mě napadá i italský tanec tarantella, o němž se v Itálii tvrdí, že byl vynalezen, když někoho rafla tarantule a pacient mohl smrti uniknout jedině taneční extází. Tuto legendu poprvé dokumentoval Athanasius Kircher roku 1641, a zanechal nám i melodii:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Tarantella_%28Athanasius_Kircher%29.jpg
Lidovou verzi tady tancujou nějací taliáni na nahrávce z r.1974:
http://www.youtube.com/watch?v=GwP8uBpvWUc

Michal Medvěd

Inu, teorií jsou mraky, tahle je obzvlášť zábavná, zdá se mi.

Jinak tady bují čilý polointerní život v neveřejných sekcích, veřejné jsou mrtvé prostš proto, že všichni tak dlouho monitorovali, až nebylo co...  ::) Takže život se přesouvá na http://blog.rond.cz

kychot

Quote from: JanaWar on July 04, 2009, 14:54:51 PM
Ono to vypadá, že žádné dobové zápisy (něco o krocích/figurách) fakt nejsou.
Aho, podařilo se ti od té doby někde něco vyzjistit k tomuto tématu?

Dneska Marie vykládala něco o tom, jestli si to dobře pamatuju a dobře to pochopil, což je ovšem bez záruky, neboť mé historické znalosti jsou velice kusé a zmatené, tak že to bylo někdy na konci XIV. stol., kdy Burgundští vévodové, přemýšleje, jak ještě zachránit něco z dávných rytířských tradic, došli k závěru, že jediná možnost je buď souboj ve šraňcích anebo uspořádat výpravu na obranu Božího hrobu, naneštěstí se rozhodli pro druhou variantu a dostali neskutečně na prdel, takže slovo decimace je pro to slabé slovo, a to hlavně z toho důvodu, že měli dost chatrné představy o tom, co je v těch místech světa vůbec čeká, Sulajlám je prostě podřezával po čtyřech najednou, takže tam zařvalo asi 40000 křesťanů, neskutečné číslo na tu dobu, takže ten jejich hlavní boss, myslím ten Burgundskej, co já vím, jaký měl titul, a jméno už jsem zapomněl, aby takovému masakru v budoucnu pokud možno předešel, už byl opatrnější a vybral si nějaké tři nejschopnější vévody, a jeden z nich se jmenoval nějak od F, znělo mi to skoro jako Forsyth, ale bylo to jinak, už jsem to taky zapomněl, a ty vyslal jako zvědy, akorát jsem zase ve výkladu nepostřehnul, že namísto do Malé Asie se dostal do severní Italie, možná to měl po cestě, a podával podrobné zprávy o všem, a mimo jiné tam právě zachytil ty tance smrti, a údajně to vzniklo jako reakce na hroznou morovou ránu, která vznikla tak, že do Janova přistála nějaká loď práve odněkud z Malé Asie, a z lodi na břeh vynesli několik mrtvol, asi je jako křesťany nechtěli jen tak hodit do moře, což byla tak chyba, protože tím pádem celá osádka se nakazila morem a vynesla ho na pevninu a pak to tam kosilo dovay a rozšířilo se to po celé Evropě, tak vlastně pak ty tance smrti vznikly v reakci na tohle to, že to nebyla žádná sranda, žádné masopustní veselí nebo tak, ale že to byl smrtelně vážnej obřadní tanec, který předváděli profesionální herci, no vlastně to bylo asi něco jako scénika, takové divadlo, které začínalo tak, že se společnost dobře baví a tancuje, a byli tam v kostýmech všech možných společenských vrstev, od králů a velmožů, přes měšťany a kněze až pod nejchudší, a pak mezi ně vtrhla Smrt, v jedné ruce držela hodiny, aby mu bylo jasné, že jeho čas se rychle chýlí ke konci, a každého z nich vyzvala k tanci a ten nemohl odmítnout, a musel s ní tancovat svůj poslední tanec v životě, a to prý byly zase normální tance, na které byli ti skoroužnebožtíci zvyklí, takže zkrátka s vyššími vrstvami tancovala dvorské a s nižšími lidové, a po skončení tance se Smrtí byl dotyčný převeden na druhou stranu scény, čímž bylo naznačeno, že už je na druhé straně, zatímco společnost na straně živých se stále dobře bavila, a Smrt si vez velkého váhání brala jednoho po druhém, bohaté i chudé, až mezi živými nezbyl nikdo a pak všichni v závěru tančili jakoby v záhrobí tanec smrti, a byl to kolový tanec a Smrt byla uprostřed.

Tak a jinak nějaké přání do nového roku, protože jak tak koukám, tak tady na ten server už půldruhého měsíce zřejmě nezavítala ani duše, no my skeptici si už dávno vzájemně nepřejeme to nejlepší, protože každý ví, že už to lepší nebude, to lepší že už je za náma, a stejné to taky už nikdy nebude, přotože panta rhei, takže když už nám zbývá jen to horší, tak si vzájemně přejem, že když už to má být horší, tak aby to aspoň nebylo o MOC horší, než vloni, no tak nevím, jestli takové přání  je dostatečně optimistické, já jsem takový skeptik optimista, já si dycky říkám, že člověk musí počítat s nejhorším, ale zároveň musí být připraven na nejlepší, protože když tě překvapí nepřipraveného nějaký průser, tak je to blbý, ale to se stává a člověk se z toho zase nějak vyhrabe, ale ještě horší je, když tě zastihne nepřipraveného nějaké štěstí, a ty ho nedokážeš ani přijmout, a ono zase uletí, tak to pak fakticky naštve, a z toho se pak už člověk jen tak nevyhrabe, protože průsvihů je pořád dost, zatímco šťastné události se jen tak lehce neopakují, takže ti přeji, až tě nějaká taková letos potká, tak aby ně nezastihla nepřipravenu.  ;)

JanaWar

Ono to vypadá, že žádné dobové zápisy (něco o krocích/figurách) fakt nejsou.

kychot

Quote from: Michal Medvěd on June 21, 2009, 10:34:46 AM
Jinak považovat tu Choreáckou choreografii za rekontrukci je samozřejmě naprostá tchořovina, protože to není podle čeho rekonstruovat.

Já si ani nepamatuji, kdy a jestli jsem to vůbec někdy viděl, snad někdy dávno. Jde jen o to, že na svých WWW stránkách http://www.choreahistorica.cz/en/songs-and-dances-at-the-gates-of-renaissance.php v tom nijak nerozlišujou, prostě pro všechny ty věci mají dole souhrnnou poznámku <cite>Dance reconstructions: EK - Eva Kröschlová, ... etc <cite>,  takže část veřejnosti si pak myslí, že to všechno jsou rekonstrukce.

Michal Medvěd

Corvisier vás nijak zásadně nevytrhne, jsou tam spíš literární věci. Ale jinak je to příjemné čtení. A tvrdí, že ano, tancovaly. Zíbrt to samozřejmě uvádí taky.

Jinak považovat tu Choreáckou choreografii za rekontrukci je samozřejmě naprostá tchořovina, protože to není podle čeho rekonstruovat. Pokud teda pár obrázků nepovažujeme za dostatečný pramen. Já sobně ne. Čímž nechci říct, že to nebylo pěkné...

kychot

Quote from: JanaWar on June 18, 2009, 20:07:30 PM
Dík! Na tu monografii jsem zvědavá.

No kdyby sis chtěla počít v originále:
André Corvisier: Les danses macabres, Presses universitaires de France, Paris 1998, ISBN 2-13-049495-1

JanaWar

Dík! Na tu monografii jsem zvědavá.
Zíbrt je sice bezva a jeho teorii jsem četla, ale nějak to pořád považuju za zpětně aplikovanou vědckou teorii.

kychot

Quote from: JanaWar on June 10, 2009, 20:21:52 PM
Myslíte si, že se tzv. tance smrti opravdu tancovaly, nebo je to spíš taková výtvarná metafora přirovnávající život k tanci? Už jsem potkala několik odborných teorií o tom, že obrazy "tanců smrti" jsou něco jako reportáž, záznam skutečného církevně-divadelně-tanečního představení, ale nedaří se mi vzpomenout si na žádnou historickou poznámku o tom, že by to tak opravdu bylo. Což?

Přeposlal jsem otázku Marii Hrubé, kterážto tu není registrována a tak přeposílám její odpověď:
Quote
Opravdu se tancovaly, jsou zmiňovány i u nás (Zíbrt), doporučuji monografii Corvisier, André : Tance smrti.Praha, Volvox Globator 2002

JanaWar

Vlastně mě zaujala ta absence dobových zápisů nebo výslovných zmínek o tom, že se Totentanz skutečně tančil.

JanaWar

Jenže pokud vím, Eva Kröschlová to taky pojala spíš jako scéniku.

kychot

Quote from: kychot on June 17, 2009, 21:14:47 PM
Určitě tancovaly! Třeba náš soubor to měl v repertoáru ;D
Ta značka  ;D měla znamenat, jako že tuhle hlášku nemáš brát příliš vážně - nešlo o žádnou rekonstrukci.

Co se týče rekonstrukcí, tak se snažím pátrat a zatím jedinou zmínku jsem našel na http://www.choreahistorica.cz/cz/pisne-a-tance-pred-branami-renesance.php, Ad mortem festinamus, rekonstrukce od  Eva Kröschlové.

Jiné taneční skupiny to mají jen jako scéniku - třeba http://www.volny.cz/ballata/cz/index_gotika.html.

Ale jak tak lovím, tak zajímavá disertačka http://is.muni.cz/th/2243/ff_r/Autoreferat.pdf - teda zrovna o tanci smrti tu není skoro nic, ale některé jiné věci tam jsou zajímavé – třeba o olfaktorické složce tance jsme se na našich seminářích ještě neučili  ;)

http://www.gypce.cz/Projekty/4A%20-%202001%20-%20Word/Holubova-%20Tanec.doc zniňuje, že tanec smrti byl předváděn ministranty v kostelích (coby názorný doprovod kázání).

Bakalářka http://is.muni.cz/th/106475/prif_b/bcnovotna.txt  "Psychomotorika a tanec" ten tanec smrti chápe jako magický rituál zejména v době morových epidemií - tak co uělat choreografii na prasečí chřipku?

No nic, brouzdám, brouzdáš, brouzdáme – jak to tak vypadá, tak téma tance smrti je stále živé ve všelijakých filmech, detektivkách, písňové tvorbě, poezii a nevím kde ještě, ale nějakých skutečně historických odkazů či choreografií nacházím dost pramálu. Nabývám z toho takového dojmu, že se ten tanec smrti (v Evropském měřítku) dá asi těžko chápat ve stejné rovině, jako byly nějaké lidové či dvorské tance, které by se daly provádět dle nějakých tanečních kroků a choreografií, ale spíš že se jednalo o nějaké improvizace, a pokud se to předvádělo, tak to mělo blíž spíš k divadlu než k tanci jak si ho představujeme, že by se tancovaly určité kroky na určitou hudbu, takže třeba ta rekonstrukce Ad mortem festinamus mi přijde spíš jako výjimka než jako pravidlo - ale je to čistě můj dojem naprostého laika, možná se hrubě mýlím.



kychot

Quote from: JanaWar on June 10, 2009, 20:21:52 PM
Myslíte si, že se tzv. tance smrti opravdu tancovaly, nebo je to spíš taková výtvarná metafora přirovnávající život k tanci?

Určitě tancovaly! Třeba náš soubor to měl v repertoáru ;D

Docela obšírné pojednání je třeba na http://de.wikipedia.org/wiki/Totentanz

JanaWar

V hlubokém zamyšlení vhazuji do sítě badatelskou otázku. Myslíte si, že se tzv. tance smrti opravdu tancovaly, nebo je to spíš taková výtvarná metafora přirovnávající život k tanci? Už jsem potkala několik odborných teorií o tom, že obrazy "tanců smrti" jsou něco jako reportáž, záznam skutečného církevně-divadelně-tanečního představení, ale nedaří se mi vzpomenout si na žádnou historickou poznámku o tom, že by to tak opravdu bylo. Což?