Fórum starého tance

Quattrocento reloaded

Started by Michal Medvěd, June 24, 2007, 23:59:05 PM

Previous topic - Next topic

Linked Events

Michal Medvěd

Je to v průběhu kroku, v podstatě. S tím, jak došlapuješ na nohu. Ech, někdy předvedu. Ale netvrdím, že je to jediná správná varianta, jen se to prostě podle mě dělá snáz  ;)

kychot

Quote from: Michal Medvěd on April 27, 2009, 12:21:46 PM
Já to s Kačkou rozhodně ve Valticích neučil, spíš je to tak, že tam ona učila tu naši rekonstrukci. Předpokládám.
Nejspíš tak nějak to asi bylo, lidi si z Valtic přivezli papíry s choreografií, kde jste jako rekonstruktoři napsaní ona a ty.

Quote
Když je mezzavolta součástí kroku, osobně se na pravé noze radši točím vlevo a levou přitáhnu, protože je to míň práce.
Jo, o to mi právě šlo, když je součástí kroku, tj. v Cupidu:

  • I. část, takty 3-4: dd (Ln,Pn)  + m/v (na pravé)
  • II. část, takty 4-5: to samé, dámy zatím cccc+m/v (na pravé)
  • III. část, 1. takt:  ss(Ln,Pn) + m/v (na pravé) 
A to si právě nedovedu moc představit, co tím myslíš,  "točím vlevo a levou přitáhnu, protože je to míň práce".

Moje představa vycházela z toho, že ten pohyb má být co nejplynulejší, taže jsem si to odvodil z takové představy, jako že když jdeš dopředu a napravo od sebe míjíš jakoby nějakou tyč, které se chytneš, tak to ten tvůj dopředný pohyb zatočí doprava. Takže jen namísto tyče tam nechám šičku pravé nohy na místě na zemi a tím se dopředný pohyb těla změní v rotaci doprava.

Naproti tomu, když bych se na pravé noze musel točit vlevo, tak by se mi ten dopředný pohyb musel změnit na zpátečku a to mi přijde divný, jako hrozně násilný.

Ledaže bych se doleva začal přetáčet ještě před skončením kroku, tj. jakoby v průběhu toho kroku; jenže pak by to byla spíš taková postupová půlotáčka a ne m/v na konci kroku, a to mi přišlo, že by neodpovídalo tomu zápisu.

Hm, možná to beru zase moc fyzikálně a v to je ten můj problém  :-[

Quote
Ve Voltati in ca Rosina je na ni, myslím, nějaký čas zvlášť, takže se asi dělá zvláštním krokem.
Já nemluvil o Voltati in ca Rosina, já mluvil o Rosina's Dance Page http://www.pathcom.com/~rosina/steps.htm, protože to byl jediný popis, který jsem našel, kde se něco říká o směru toho točení:
Quote
If "Mezavolta" is followed by other steps in brackets, use those steps to do a half-turn
It is otherwise a one-beat pivot turn added to the end of another step. This will be indicated by using "ending with". The foot given is the foot on which the pivot takes place, and the direction of turn. (I.e. a Mezavolta Right is done pivoting on the right foot, and turning to the right, or clockwise.)

Snažil jsem se někde na webu najít překlad od Barbary Sparti, nebo aspoň transkripci nebo cokoli od toho Ambrosia, ale bezvýsledně.

No při tom hledání jsem náhodou zkopnul o PDF knížku Jennifer Nevile: The Eloquent Body – Dance and Humanist Culture in Fifteenth-Century Italy, ke stažení na http://www.scribd.com/doc/13138021/Eloquent-Body

Michal Medvěd

Já to s Kačkou rozhodně ve Valticích neučil, spíš je to tak, že tam ona učila tu naši rekonstrukci. Předpokládám.

Když je mezzavolta součástí kroku, osobně se na pravé noze radši točím vlevo a levou přitáhnu, protože je to míň práce.  Ve Voltati in ca Rosina je na ni, myslím, nějaký čas zvlášť, takže se asi dělá zvláštním krokem.

kychot

Upozornění: do tohoto tématu nikdo nepřispěl nejméně 365 dní.
Pokud si nejsi jist, zda je vhodné sem přispívat, zvaž, zda nezaložit nové téma.
(pravil mi na uvítání červenými písmeny stroj).

No, to je fakt otázka do pranice, jestli založit či nezaložit nové téma na Quattrocento.

Quote from: kychot on November 20, 2007, 12:30:52 PM
Takže, třeba, teprve až teď, dva dny po semináři, jsem nalezl např. http://www.pathcom.com/~rosina/bd/lauro.htm a http://www.pathcom.com/~rosina/bd/cupido.htm. Jistě, že to jsou sekundární zdroje, ale aspoň se seznámit s těmi sekundárními, když už každy nemá přístup k těm primárním. Takže třeba tady na těch stránkách nějakého člověka z SCA se najde aspoň nějaká choreografie a třeba by se daly dohledat i nějaké volné MP3, když s těmi nahrávkami na CD jsou nějaké licenční problémy. Nebo aspoň noty. Já nevim. Snažím se něco dohledat, ale zrovna se mi moc nedaří. (Daly by se k té hudbě uvést aspoň nějaké bližší indicie??)

Je fakt, že tenkrát jsme žádné materiály k tomu kursu nedostali,  lektorstvo nás zřejmě chtělo dokopat k tomu, abychom si sami psali nějaké poznámky, což se zřejmě i dálo, ale kdo je teď má kde hledat? Co není to Internetu, to jakoby nebylo  :(

K věci: Někdo si vzpomněl, že bychom si mohli zkusit třeba Cupido, já si jen velmi matně vzpomněl, že nás to kdysi Katka s Mukulášem v Lublaňské učili, no dohromady bych to podle paměti už nedal, ale pak zase někdo vítězoslavně vytáhnul Choreografii, na které je podepsaná Katka s Mikulášem a že prý to učili vloni ve Valticích (??)

Všechno šlo jak po másle až do 4. taktu, kde je na konci "m/v na pravé noze" (= mezza volta). No a všichni se otočili doleva a já doprava. Tak říkám, vždyť je tu na pravé noze, a oni, no jo, na pravé, jenže doleva. Jako že nohu přes nohu. A já, jakto že přes nohu, to bych musel naopak dát nohu za nohu a tou levou se najednou zčít odpichovat dozadu.

Tak jsme se chvíli dohadovali a já doma brousil na Inetu a našel k tomu zrovna tohle fórum, staré už víc jak rok a k tomu tenhle odkaz na Rosinu, kterého (kterou?) jsem si tenkrát dohledal. A ten (nebo ta?) píše, že je jasné, že když je m/v na pravé noze, tak se točí doprava. Vítězoslavně přijdu na další hodinu a vytáhnu Rosinu, jenže ostatní vítězoslavně vytáhnou svoje poznámky z Valtic a tam mají namalovaná kolečka se šipkami, jakože se Miguláš s Katkou točili doleva.

No tak to je krásná ilustrace k tématu "Spiritus movens". No tak jsme se demokraticky dohodli, že to je tedy zatím plichta a že se zeptám autorit, kteří se k té rekonstrukci přiznali, jak tedy.

Ale co mi přijde zjímavé: že jak Ambrosio, tak naši dva rekonstruktoři považovali smysl té půlotáčky za tak samozřejmý, že ho ve svých zápisech vůbec neuvádějí. Prostě asi se předpokládá, že to musí jasně a logicky vyplynout. A teď, když to některým lidem vyplyne tak a jiným přesně naopak, kladu si otázku, jestli se z toho dá dovodit závěr, co když ta jedna polovina lidí vůbec nepochopila, o čem celé to quattrocento je? Či nepochopila, o čem ten seminář vlastně celý byl? Když jim pak ta logika vyplyne zcela naopak?

No a teď, která ta polovina to tedy je?  ???
Suď nás, Ambrosio  :-\

Michal Medvěd

#44
Druhý díl semináře je vyhlášen, více na http://forum.rond.cz/index.php?topic=106.msg

(Omlouvám se všem, které sem zavedl můj e-mail... Stává se nám z toho bojovka :D )

Michal Medvěd

Zápisy vyslány, pokud někomu nedorazily, reklamujte!
Četné omluvy za prodlevu.  :-[

Michal Medvěd

Zápisy by měly dneska konečně dorazit. Zatím slibovaný diskografický přehled:

Cupido: La Rossignol, Canti e danze alla corte estense tra il XV ed il XVI secolo, 2003, track 9
Lauro di Lorenzo: La Rossignol,Arie e danze cortigiane, 2003, track 2
Fiore de Virtu: Les Haulz et Les Baz, Alta Danza - Dance Music From 15th Century Italy, 1997, track 3

Michal Medvěd

Jó, surová data... no, budeme o tom přemýšlet. Sice jsem to nikde nezažil, ale je fakt, že po náš "rádobyhloubkový" styl práce by to asi nebylo od věci. Jsem vlastně docela rád, že nechcete "podrobná skripta k tématu"  ;)

S tou muzikou to nějak vykoumáme.

Jináč si říkám, jestli by si ta CDčková aktivita nezasloužila vlastní diskusi? Třeba by se přidaly další oběti = další peníze = další CD = mír láska a štěstí pro všechny... ;D

Xen

Zalozil se jakoby takovy klub a koupili se dohromady nejaka historicko tanecni cd. Pro zacatek od DHDS: http://www.dhds.org.uk/publications/bookprice.html
Kvalita je nekdy horsi, nekdy to jde, ale jde o nahravky, ktere byli porizeny ke kurzum tance. Takze by meli byt vsechny tanecni. Ted se uvazuje o dalsim kole nakupu cd. Bohuzel treba nahravka Laura, zni trochu jinak, nez tu co poustel Mikulas, a ja tedy jsem ji pri letmem poslechu v sobotu vecer nepoznal.

Blizsi info ti Kychote poslu na mail.

Co se tyce, materialu. Me osobne by hodne pomohli, nemusely by byt ani zevrubne. Me by i pomohlo neco jako Lauro
cast privni: CC ss dd rr R
cast druha: rr ss d r
atd.
Naucim se poradi pismenek jako basnicku a pak na seminari pridam pismenkum pohyby. Takhle jsem si to musel napsat az na seminari, a mozna jsem, kdyz jsem si to zapisoval, preslechl neco duleziteho.

Samozrejme plne preklady bych mel radeji, takhle jsem na netu nasel jen preklad Cupida. A trichu si ho v patek vecer precetl.

Vymluva, ze jste to nestihali na me moc neplati. Ten seminar byl avizovan hodne mesicu dopredu. Takze si myslim, ze aspon nejake surove data, jste mohli dat dohromady. Detaily by se pak udelali na seminari.
Hudba predem by byla vytecna, i kdyz chapu, ze neni uplne koser, rozdavat volne nesiritelnou hudbu na svych seminarich.

Michal Medvěd

Quote from: kychot on November 20, 2007, 19:56:53 PM
Tak to zase nevím, co je to DHDS a co je to za bohulibý project?

Xene?

Jitus

Děkuji, děkuji. Tak to nebylo špatné, ne? O to v podstatě šlo, ne?
Pokud se nepletu. Ale samozřejmě vždy je co vylepšovat.
Takže příště se snad již zúčastním.

kychot

Quote from: Michal Medvěd on November 20, 2007, 18:40:26 PM
S popisy pošlu i diskografické údaje s použitými nahrávkami. Jinak jak jsem letmo koukal do těch CD, která objednával Xen z DHDS, většina tanců tam v nějaké podobě (srůzné kvality, bohužel) nahraná je. Takže kdo investoval směšný obnos do tohohle bohulibého projektu, má o pracovní nahrávky celkem vystaráno.

Tak to zase nevím, co je to DHDS a co je to za bohulibý project?

Michal Medvěd

Quote from: kychot on November 20, 2007, 12:30:52 PM
Na druhý straně si říkám, když už se člověk na takovou "weekendovou bombu" chystá, měl by být aspoň trošku na to připraven předem. Protože pak už na to není moc času. Třeba pracujeme nejen s tancem, ale i s hudbou. To, o co na tom semináři jde nám jde hlavně, je ten tanec. Takže na hudbu už nezbyde moc času. Ale právě na tu hudbu je možno, si myslím, se připravit doma. Případně i na tu choreografii, na které si to budeme předvádět. Člověk nemusí znát přesně, jak ty kroky dělat a jak chodit a jak se u toho "kroutit" atd.  (což by mělo být to náplní semináře), ale může si to ještě doma tak zhruba namarkýrovat a natlouct do palice, případně se v tom šťourat a nacházet v tom nějaký vlastní systém (což já nutně potřebuju, bez toho se prostě nehnu, jenže mi to trvá třeba dva dny, a to už weekendovka zrovna končí, takže většina soustředění se vyplýtvá na takovéhle věci).

To máš těžké. Jak jsme na těch tancích postupně během měsíce pracovali a dávali si dohromady své poznámky a poznatky, všechno se dost měnilo. Xen mě taky prosil, abych mu popisy tanců poslal předem, ale skutečně definitivní podobu (pokud lze u pracovních materiálů vůbec mluvit o definitivnosti) jsme dali dohromady tak pozdě, že už to nemělo smysl. Což kupodivu nebylo tím, že bychom se předtím byli flákali.

Quote from: kychot on November 20, 2007, 12:30:52 PM
Další věc, že to bylo deklarováno tak, že si budeme společně číst a zamýšlet se nad nějakými texty, takže jsem očekával, že každý z nás dostane na začátku semináře třeba oxeroxovaných několik listů textu, či ještě lépe, aspoň tak dva týdny předem, aby měl čas si to předem přečíst a něco si tam z toho pro sebe vylovit a pak mít možnost svoje nápady konzultovat s ostatními a s lektory.

Za tohle se omlouvám - v popisu stálo něco jako že semináře bude "založený na zevrubném čtení původních spisů v předkladech a komentářích..." Čímž chtěl básník říci, že my jsme ty původní spisy přečetli. Všechny, sakum pikum. A že jsme si na jejich základě udělali nějaký názor, který předestřeme a zkusíme předat. Pokud to kdokoliv pochopil tak, že budeme přímo něco číst, analyzovat a rozebírat, nechť přijme upřímnou a pokornou omluvu. Nebylo to v plánu práce.

Což neznamená, že příště nemůže být.

S popisy pošlu i diskografické údaje s použitými nahrávkami. Jinak jak jsem letmo koukal do těch CD, která objednával Xen z DHDS, většina tanců tam v nějaké podobě (srůzné kvality, bohužel) nahraná je. Takže kdo investoval směšný obnos do tohohle bohulibého projektu, má o pracovní nahrávky celkem vystaráno.

kychot

Quote from: Jitus on November 20, 2007, 14:50:06 PM
Zajímalo by mě, co tam bylo dobré. Co ti to dalo apod.   :-[
Nezúčastnila jsem se, tak by mě to též zajímalo.
Děkuji  ;)

No dobrá. Tak tedy to dobré (dohnalas mě k tomu):


  • Že se lektoři snažili - i když někdy se to povedlo lépe a někdy méně - tolik moc nespěchat a nechat určitý prostor k tomu, aby si to každý mohl nějak prožít a najít se tam - ostatně to je taky asi ten hlavní důvod, proč sem vůbec chodím, poprvé jsem tu atmosféru poznal tady na těch čtyřech červnových weekendovkách :)
  • Že těch lidí nás tam bylo tak akorát.  ;)
  • Že moje taneční partnerka neutekla hned, jak mě viděla, a dokonce ani potom, co jsem se už nějakou dobu tak nějak snažil (bez známek většího úspěchu) pohybovat po jejím boku  ::)

Co jsem si odnesl za poučení do života:

  • Že všechno je zase asi jinak, i když nikdo neví jak. Tedy, třeba konkrétněji, že asi není renesance jako renesance  :o 
  • Že i když jdu do blbý hospody, kde se čeká hodinu na jídlo, tak si nemám krátit čas a doplňovat živiny jenom samými pivy, protože pak odpoledne nezvládám saltarella, ani pívy  >:(
  • Že když je lektorstvo neschopné (co se týče přípravy studijních materiálů pro frekventanty), tak je potřeba je k tomu nějak dokopat trošku brutálnějším způsobem  ;D

A jinak - tak jako do budoucna:

  • Jo, že jo, že to quattrocento stojí za to, trošku se v něm ještě nějakou chvíli pohrábnout, to tajemství těch "mizůr" vypadá fakt lákavě, a to jsme prakticky celou doby zůstali na BD (ten experiment s tím ballem do toho až tolik nepočítám) a je to určitě dobře, já si myslím, že na BD bychom klidně mohli zůstat ještě klidně půl roku nebo i rok (při našem tempu), než se pustíme do dalších. :P

Tak to máš sedmero věcí,  a sedmička je číslem plnosti, stačí? :-*

Jitus

Zajímalo by mě, co tam bylo dobré. Co ti to dalo apod.   :-[
Nezúčastnila jsem se, tak by mě to též zajímalo.
Děkuji  ;)