Miklóši, podle veškerejho hledání se strejcom google, máš co dočinění s hudební skupinou Neglegere. Je to tak? Fakt košér. Rád si to poslechnu. Vim, žes hudebně nadanej. 'Třebuju radu -v určitejch věcech (audio) se vyznám, ale chtěl bych poradit s výběrem nástrojůch. Huž sem psal na svém fóru, šak bys jako zkušený šmidlikáč mohl poradit. Potřebojem zrychtovat grupu, která by se vešla do doby Wladislawa "pohrobka". Rád bych hrál Palästinalied s něčím, co jde trochu víc od spodu a s velkým akustickým tlakem. Porádný kotloš, cca 22-30 palcůch a hratelný z oboj stranoj. Eslis někdy viděl "dubiáky" (fortuna), maj něco podobného. Je takoj kotloš dobovej? Nebo sa užívalo iných nástrojůch?
Sorry za redneck češtin, když jsem pod paroj, nedokážu mluvit ni psát spisovně.
Fpoho, fpoho.
Jo, Neglegére, hříchy mládí. To byly časy, pantáto!
Jináč teda to mlátítko z vobou stran, takzvanej davul, nijak zvlášť terno dobový není. Spíš je to takovej balkánsko-tureckej ftip. Němcí to milujou, to jako jo, ale milujou aj fekál porno a stejně ho neděláme, že jo. Takže pokud chcete bejt jakože ňam mlask dobový, tak na tohle si nechcte radšejc zajít chutě. Vono aji na akustickej tlak, upřímně řečeno.
A má to bejt jakože dvorní ensemble, hospodská kutálka nebo mašírband?
;D
Zprvu budeme dělat mašírband a postupem času se snad dopracujeme k hospodským kutálkám. Jaktak koukám, asi bychom se museli hodně omezovat. Nebudem si tedy hrát na echt dobovou kapelu a občas zakoupíme nástroj z daleké ciziny ;) Díky za info.
Tohle je davul? (http://www.dubiafortuna.cz/galerie/dubia02.jpg)
Jenom doufám, že se u nás najde schopný člověk, který by ho vyrobil...
Ne, to je Mikro.
Jo, ale na břiše asi nějakej davul má.
Náš davul (bez nároku na dobovost, pro potřeby folklórní) vyráběl Radek a dopadlo to velice příjemně. Akurát si musíš sehnat korpus. Doličný.
Ale kdybyste si chtěli hrát na echt dobovou kapelu, bylo by to příjemný. Takovej echt nedobovejch už tu běhá až bědno.
Mikro :D
Dobrá, nad echt kapelou budu ještě uvažovat. Jestli jedete na plzeňský bál, připravím si notes, ať mám pak přehled, co si pořídit a co ne.
Ještě bych měl dodat, že budeme hrát ve čtyřech.
Quote from: Radim van Ousek on January 20, 2008, 16:15:10 PM
Dobrá, nad echt kapelou budu ještě uvažovat. Jestli jedete na plzeňský bál, připravím si notes, ať mám pak přehled, co si pořídit a co ne.
Nevím, koho by měl zahrnout ten plurál, ale já tam budu dozajista. Tož se budu potěšívat. Ano, ano.
Počkej... snad patříš k nějakému sdružení, ne? ???
K několika. Velmi laxním.
Obojí nechává dost prostoru pro spekulace 8)
No, já jsem na tom vlastně stejně. A co se týče sdružení, které vedu -aktivita ustala dočista. Založení kapely je takový pokus o její resuscitaci.
Tak si v Plzni společně popláčeme do piva... ;)
Nebo rumu ;D
Jen takovy vykrik do tmy: Na echt dobovou kapelu z tyhle doby musi byt clovek echt profi hudebni historik, aby to zvladnul aspon teoreticky (napriklad uz je sice rozvinuta polyfonie, ale podle Paesaro manuscriptu se stale pouzivaji loutny hrane trsatkem. Zkusili jste nekdy hrat polyfonii na loutnu trsatkem? Ja jo, nejde to ;-) Pri upravach budes hodne resit takovehle veci a v Cechach neni myslim nikdo, kdo by ti poradil).
Taky musi byt hrac echt pouceny v interpretaci, aby dokazal zvladnout techniku a hlavne styl hry. Napriklad se pocita s tim, ze hrac bude primo behem hry vymyslet variace, podle stylu hrane skladby treba i menit tempo... V neposledni rade hracum musi ladit dve salmaje nebo fidula a fletna a to tak, aby tam dobre znela i mala sekunda ;-)
No a kdyz se do toho clovek preci jen pusit, investuje nekolik set tisic do nastroju a lekci u zahranicnich lektoru , zjisti, ze o to stejne nikdo nema zajem zacne hrat pseudostredovek, aby aspon neco vydelal zpet...
Btw Palestinalied je Pohrobka cca 250 let ;-)
Tak teď jsi mne usadil. Nevěděl jsem, že to obnáší tolik strastí a dedikace. :-\ Takže začnem raději u pseudogotiky. Nicméně díky.
Ja te vubec nechci odrazovat, kdyby tady byla kapela delajici dobre stredovek, bylo by to super a chodil bych na vsechny koncerty ;-)
Myslim, ze je nejdriv dulezite si uvedomit, co chcete delat a jake jsou moznosti. Cim hloubeji do historie, tim je mene jiste, jak se opravdu hralo. A u pisnove nebo tanecni formy je to jeste horsi, protoze obvykle nikdo necitil potrebu ji zaznamenat na hodne drahy a vzacny papir. (Predpokladam, ze se nechystate delat spravne dobove Bacha nebo Sallieriho ;-)).
Kdyz vyberu par veci z te spravne hrane "zabavne strare hudby" (prestoze spousta lidi oznaci za zabavneho i toho Bacha ;-)) tak serazeno zhuba od nejstarsiho:
http://youtube.com/watch?v=k0Y6Qz1Plu0
http://youtube.com/watch?v=LB4CehJEK8A
http://youtube.com/watch?v=JODgCVfRMQI
http://youtube.com/watch?v=VEpZ7IqyOH8
Tihle interpreti jsou profesionalove. A uvedom si, kde chces tu hudbu provozovat. Pokud jste vsichni profesionalni hudebnici a uvazujete o tom, ze zacnete hrat starou hudbu, mate po par letech imho sanci se dostat na takovou uroven, aby na vas chodilo "poucene" publikum. Jestli jste amateri, co to chteji delat vice mene pro radost, muzete sice hrat tenhle styl, ale lide zvykli treba na prazske Slavnosti stare hudby to budou jen kritizovat a navstevniky stredovekych slavnosti, kteri se jdou podivat na sermire a ochutnant medovinu, to zajimat nebude a budou to kritizovat take. Pak prijde organizator, at nepidlikate a koukate bavit publikum... Kdyz budete mit kliku, zahrajete si rocne na jedne, dvou akcich pro nadsence.
Dalsi moznost je delat lidovou hudbu. V baroku a nekdy i hloubeji najdes spoustu peknych lidovek z celeho sveta. Ale to zas bude mit se starou hudbou spolecneho velmi malo, protoze lidova hudba se stale vyviji a meni, pisnicky, jak je zname dnes, by uz pred sto lety mozna nikdo nepoznal...
Myslim, ze at ma clovek jake chce idealy, tak (pokud neni hodne dobry, tj. aspon tak aby mohl hrat v Rudolfinu ;-)) skonci bud u toho pseudostredoveku, nebo si bude doma sam drnkat na loutnu. Ale nejhorsi je delat preudostredovek a prohlasovat ho za starou hudbu, ci se dokonce povazovat za odbornika, protoze umis nafouknout dudy...
Já bych to jen lehce oddémonizoval: pokud člověk zůstává na úrovni amatérského muzikanta (ve smyslu předvádí amatárského muzikanta), lecos mu projde. Nechci se zastávat pseudostředověku ani neumětelů, ale člověk, který si nechá vydlabat řekněme nějakou rybebku (ruébe), natáhne střevové struny a bude si na ni jentak vrzat, co ho napadne, bude v podstatě taky svého druhu dost dobový. Problém přichází, když si člověk chce hrát na nóblhoch muzikanty nebo když začne dávat dohromady těleso a za vzor si vezme Beatles, protože na nich vyrostl...
Takže první je vždycky otázka, co chce jeden předvádět.
Jojo, souhlas. Uz jsem to chtel napsat do minuleho prispevku, ale nechtel jsem ho jeste vic zamotavat ;-) Tak ted: Myslim, ze nejlepsim soucasnym ceskym predstavitelem stare hudby, ktera nema byt koncertni, ale pritom autenticka je Jirka Wehle. A to i se svou autorskou tvorbou, vubec mi nevadi, ze si melodie pise sam. Vzdycky si rikam, ze tak nejak to asi vypadalo na trzisti nebo v nejake krcme... Ale neco jineho je osamoceny zebrak hrajici na nineru a neco jineho kapela, tam to nefunguje...
Hmm... nejprve uděláme mašírband (pouze dobové bubny). A jestli se časem naučíme udržet určitý rytmus, bez toho, abychom na něj mysleli, začnem uvažovat o hospodských odrhovačkách. V té fázi se taktéž rozhodne, zdali pojedem pseudo směr, či LH.
Ad. vzor Beatles -u mě to je zase Jimi Hendrix.
Nejraději mám však podladěnou a rozvrzanou basovku skupiny KoЯn :)
Dobové bubny v patnáctém století? Hm... Co to vlastně bylo? Takový ty nízký virblíky?
Jináč vodrhovačkám čest! Pokud budete v sestavě dva bubny, drnkadlo a řev, budete dobový až kam! ;)
Prostě něco na pochody:
(http://www.alistaire.net/img/vyroba/buben3.jpg)
Tohle bych viděl spolehlivě tak od druhé půlky šestnáctého století, pokud mě zmatená paměť neklame. On není dobový buben jako dobový buben...
Jaktak prolézám různé odkazy, zjišťuji, že snad první nasazení pochodových bubnů v Anglii, je datováno k počátku 16. století. Co se týče Čech, nevím. Takže jsem zas v prd... na vážkách.
Něco takového bych celkem čekal. Spíš je reálná nějaká trubačsko-pišecko-bubenická fanfárovita sešlost. Dvě šalmaje, pozoun a placatej bubínek, třeba. To by si s sebou nějaký šlechťák i do pole válečného vzít mohl.
;D trochu jsem pokročil ve výběru dobových nástrojů.
Já "hlístus aeternus" -buben (virbl), popř. perkuse
Bratr "roup" -platerspiel s bordunem C dur (Tónová řada: c - d1, bordun: c / d; a1 = 440 Hz) -objednáno
Petra "škrkavka" :-) -trumšajt baset, 2 struny -objednáno
Anča "smutná" -nevím... :D
Tahle kapelka by hrála dost hluboko ...co bys doporučil dál, aby se to trochu oživilo? Loutnu a píšťalu? F,G? Váhám.
Mimochodem, takhle má vypadat virbl na pozdní 15ku
(http://www.brodabohemicalis.wz.cz/Fotky2/Tanecnici_buben.jpg)
Jo, ten orázek pochopitelně znám (dyk se na něm tancuje), takovejch podobnejch je po Evropě víc. Zrovna minulej tejden jsem z Daňka vytáhnul, jestli se tam napínala struna nebo provázek (prej provázek).
Já bych doporučil hrát hluboko. Mně se to líbí ;)
Otázka je, k čemu máte disposice. Nějaké drnkadlo primitivnějšího ražení zvládnou i takové nuly jako já. Pro případ zpěvu doporučeníhodné.
Provázek ano! ;) Před pár večerama jsem obdobné věci dokonce řešil i na Brodci. Struna mi připadá dost "ostrá" i zvukově. A bohužel neplandá tolik jako provázek.
Hluboko říkáš. Pro odpočinek tenorovej gemshorn (bas a subbas je drahej). Jinak bych volil asi D píšťalu. Nicméně loutna je taky dobrej nástroj a asi jej taktéž nechám vyrobit. Zpívat budem, až nabereme víc šmidlikáčů.
Jo a taky mám objednanej metronom. Bez něho ani ránu.
Loutna je podle mě takhle do začátků zbytečně rozšafná investice. Držel bych se něčeho triviálnějšího = lacinějšího ;)
Pche! Od pana Indráka, který mi zrovna dělá trumšajt-baset, bych ji pořídil kolem 5-6K, což není pro mě taková nehorázná suma. Z jedné výplaty ji pořídím a ještě mi zbyde na požitky v knajpě. No uvidíme. Zase bych nerad kupoval všechny nástroje ve skupině sám. ::)
Aj. Koukám, že není loutna jako loutna :o
No jako sorry, ale nebudu si kupovat loutnu od Čepeláka za 70 táců...
Indrák pracuje u bratří Čípů a jeho práce se mi celkem líbí. A na něčem přece začít musím. BTW, kvinternu mi nabízel za 4500Kč -ta by možná byla i vhodnější, než renesanční loutna, co? ;)
http://img144.imageshack.us/img144/6051/dscf1687abx3.jpg
http://img241.imageshack.us/img241/1294/dscf1689aow9.jpg
EDIT:
zrovná koukám, že druhů louten je aj po kokot :o Budu raději počítat do 10K.
Kvinterny jsou legrační a zvládne na to hrát každý, kdo má aspoň jednu ruku. Vřele doporučuju! ;)
To i to by každopádně mělo mít s největší pravděpodobností střevové struny.
Na střeva si zatím netroufnu. Jedna sada mě vyjde stejně draho, jako celá kvinterna.
Hm... tak to ti můžu na dobu neurčitou zapůjčit svoji Baeurovku, když na ni budeš hodnej. Kdybys chtěl. Jakžtakž hraje, je osazená mandolínovejma strunama, akorát se pekelně blbě ladí. Ale to se při týhle menzuře bude s kovama ladit blbě všechno, mají prostě velkej tah. Oni věděli, proč tam ty střeva dávají. Radši zkus namíchat nějaký nylguty, to tě nezruinuje a efekt je podobnej.
Dobrý, v klidu. Nebudem to hrotit. Totiž včerejší jízda z Prahy domů byla takovej menší horor, takže nejprve pořídím novou káru a pak budu pokračovat v nákupu nástrojů. Jenom doufám, že mi členové přispějí pár tisícovek, když jim nástroje předám. BTW, za nabídku Baeurovky ti děkuji, ale mám své zásady. Co není moje, na to nešahám ...od jisté doby to platí i na ženský :D
Ano, pane. Bezpečnost především.
To platí o kárách i o ženských :P
Na pozdni 15 se jeste vejde 5-ti sborova loutna (Pesaro manuscript). Je to univerzalnejsi nez kvinterna, nylguty tam funguji velmi dobre. Klima je stavi do 20, Cepelak by ji imho udelal za 30 a 3 roky ;-)
Jestli chcete hrat v cdur a dmoll, je pro ni asi idealni ladeni g.
Hosana na výsostech, Šakůl žije!
A navíc má pravdu.
Ještě vtipná rada do života (teď mě naopak Šakůl zabije): pokud jsi pro šetřivou variantu, můžeš se pustit do podobné prasárny jako já, aneb nech si dovézt z Egypta arabášskou loutnu, donuť někoho, ať ti předělá nultej pražec na pět strun (Zdeňkovi pozdravení!), umotej si úvazy a máš prakticky klasickou středověkou loutnu, akorát s trochu baculatějším tělem a trochu kratším krkem. I kdybys tam měl jet sám, s letenkou ten vtip vyjde pořád dvakrát až třikrát levněji, než cokoliv, co kdo vyrobí tady - a navíc to máš s epesním vejletem :P
Do punkáčských začátků kapely, kdy člověk ještě netuší, co bude dál, mi to přijde jako extrémně zábavný a přitom funkční řešení. 8)
Já to plánuju jako harcovní omlaťpádlo na cestu do Santiaga.
Kupodivu mi to nevadi ;-) Ono se i tak nejak predpoklada, ze takhle evropske loutny vznikly. Jen to zas bude tak o 100-200 let pred zbytkem nastroju... Problem je nekde jinde, ty levne udy jsou smejdy, hlavne zvukove a vymena nulteho prazce + pridani prevazu to nezachrani ;-)
Mně se zvuk toho mojho pádla docela líbí... rozhodně to teda není žádnej kultivovanej skvost, to ani v nejmenším. Ale přijde mi tak nějak adekvátní tomu, co s tím hodlám provozova. Mám taky jeden oud z Turecka, byl zhruba osmkrát dražší a hraje zhruba osmkrát líp, ale na nějaký pivní halekačky by mi ho aji přišlo škoda.
K provozování kultivované hudební produkce tu egyptskou anabázi samozřejmě nikomu nedoporučuju ;)